PENGALAMAN JAGA "BUSHUK"


Hallooo semua! akhirnya, setelah setahun kita bertemu juga hehe. Aku ada banyak benda nak share kat korang ha nak tau tak? kalau nak tau sambung lah baca, kalau tak nak kena baca juga! Korang dah tekan link ni kena lah baca. 😉


hi uncle! hi aunty!

     Harini aku nak share pengalaman aku jaga anak buah dari dia 3 hari sampai lah umur dia 10 bulan. Aku hanya bagitau nama panggilan manja dia je lah. Aku panggil dia "bushuk" sebab dalam banyak-banyak bau busuk, bau busuk dia yang aku boleh terima. Hari-hari bau pun aku tak kisah.

     Pada minggu pertama bushuk tinggal dengan kami, aku hanya memerhati apa yang madam aku buat dan ada juga tolong mana yang patut. Masuk minggu kedua aku beranikan diri untuk dukung bushuk. Mula-mula dukung tu ada rasa menggigil sebab dah lama tak pegang baby. Aku pun beranikan diri bagi susu, bukakkan baju sebab nak mandi. Perkara ni bagi aku sangat mencabar sebab dah lama tak uruskan baby. Biasanya aku uruskan budak 1-3 tahun. Oh ya dulu madam aku ngasuh budak, jadi aku ada lah tolong madam aku dan dalam masa yang sama aku belajar sikit-sikit cara uruskan budak. 


ceh tidur pun ada gaya

     Masuk 3 bulan, akak aku start kerja dan kami yang kena jaga bushuk. Ada satu hari tu, madam aku demam 3 hari. Jadi aku lah yang kena jaga dan masa tu banyak benda yang aku belajar. Cara mandikan, bagi susu, tidurkan, cebok ngising. *Oh lupa nak bagitau, encik jen pun ada juga tolong aku sediakan air mandian, basuhkan botol susu, isi air panas, banyak lah.* Paling mencabar bila bushuk kembung ya Allah dah lah nangis menjerit, aku ni pula jenis kalut. Bila budak nangis aku mesti kalut, hari-hari hadap budak nangis pun aku tetap kalut. Walaupun keadaan huru-hara aku berjaya lah tenangkan bushuk. Kalau bushuk dah besar dan lupakan aku ha siap kau! aku gomol kau sampai nangis! 

     Lepas kejadian madam aku demam, aku boleh uruskan bushuk tanpa pemantauan madam. Masa madam dengan encik jen mengejarkan umrah, aku dan bushuk tinggal dengan akak aku selama 10 hari. Sepanjang 10 hari aku dengan bushuk tidur sama-sama. Sepatutnya, bushuk tidur dengan akak aku tapi disebabkan anak akak aku tu kuat cemburu, jadi bushuk tidur lah dengan aku. Alhamdulillah, setiap malam senang betul jaga bushuk. Bushuk nangis bila nak susu je dan nasib baik dia nangis tak menjerit. Aku biasa tidur pukul 12/1 pagi sebab nak tukarkan pampers dengan bagi susu. Ada satu malam tu, bushuk bangun pukul 4 pagi ya Allah ngantok wei aku tepuk tak nak tidur. 😭 Rupanya bushuk sakit perut dan dia pun ngising. Lepas bersihkan, aku tepuk lah dia sebab baru 4.30 pagi sekali dia ajak main wei aku layan lah sampai pukul 5 atau 5.10 pagi macam tu lah. Lepastu tengok muka dia pun dah mengantuk, aku selawat, tepuk sikit terus tidur. Ya Allah nikmat wei dapat tidur. Ha lupa pulak akak dengan abang ipar aku ada juga tolong jagakan bushuk (terima kasih banyak-banyak😘). 


tengok ni, lena betul tidur

Bila madam dan encik jen pulang ke Malaysia, aku masih uruskan bushuk sebab diorang tengah "jet lag". Si budak bushuk ni memang senang betul jaga dia tau. Kalau dia nangis ada 3 sebab, kembung, haus atau sakit. Habis "jet lag" kitorang sama-sama jaga bushuk sampai lah dia umur 10 bulan. Kenapa jaga sampai 10 bulan je? Sebabnya akak aku dah jumpa pengasuh yang serasi dengan bushuk. Tipulah kalau tak rindu, dari dia kecik sampai lah ke besar kami yang jaga. Apa-apa pun semoga bushuk sihat selalu, jadi anak yang soleh, dan yang paling penting jangan lupakan kami di sini. Aku azankan telinga kau kang. We love you! -xoxo 



bushuk 10 bulan🤦🏻‍♀️ macam-macam karenah dia tunjuk




Comments

  1. semoga dipermudahkan setiap urusan

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

TAMAT

Brownies semanis senyumanmu